Monday, 30 May 2011

Kemarahan berganda!

Assalamualaikum....


hari mood azy memang K.O....sampai migrain...
salah 1 puncanya sebab orang tak hormat pendirian azy...malas nak terangkan ape yang buat azy marah sangat tapi yang penting azy ada sebab kenapa azy xsuke..maybe bagi kawan-kawan, itu JOKE! tp bila kita da bagitahu ape yang kita tak suke, y xleh hormati ??


Memang kecewa la....bukan tak boleh bawak bergurau, tapi bila azy cakap tak suka bawak bergurau dalam sesuatu perkara, azy rase dyeorg kena hormat kot perndirian azy....azy pon tahu azy nie xde la bagos sangat....kadang-kadang ade jugak wat org terasa bagai..tapi azy xpernah sebut bende yang dyeorg xsuke..camne rasenye bila kita xsuke ape yang dipanggil atau JOKE! yang dye orang wt tu??? mesti sakit sangat hati...


Tibe2 rini azy ase da tak boleh nak bersabar...sampai migrain! sbb bengang pnye pasal...da la time nak marah2 nie jugak laptop yang selame nie banyak bantu azy siap kan asignment, mini project wat hal....memang kesabaran da tahap 0%!


Bila lauhkan camnie , rase sikit lega.. disebabkan laptop nie menggila jugaklah azy deactivekn facebook azy tu...biarlah azy rest dari on9 facebook...sebab memang menyakitkan hati ble laptop asik nak buat hal...disebabkan macam2 masalah yang timbul dalam 1masa, baik azy tido..lagi tenang...gud nite ! wasalam ...




**Entry nie sekadar luahan hati...luahan ketidakpuasan hati miss azy! itu jek... =|

Wednesday, 25 May 2011

i love ELMO!

Assalamualaikum...

4.15 a.m...
ape la azy wat kan pepagi bute nie...
xlen xbukan, on9 la tuu..hehe....
mate nie xthu la nape, setiap kali nk g umah umi, mesti xleyh tido...
geram lak azy gan mate nie..rase nk post mcm2 kt blog..tp mood nk taip xde la plak kan..so, hanya nie yang termampu azy taip ( pure2 rajin taip! haha ) ..sabor jelh gan miss azy nie !

Dalam 2,3 hari nie..macam2 azy berangan...lau la jadi kenyataan best! sonok kot...asalnye azy nie bukan la peminat bear / teddy bear..ape2 anak patung pon azy xminat....tp xthu kemaruk ape tah, tibe2 teringin sangat nak someone hadiahkan azy ELMO yg cute tuh!! nakkkkk....


:: sape la yg nak kc Elmo nie kat azy eyh! =P ::

Geram je bile tengok Elmo tuuu...berkenan giler2 la... tp xmo beli sendiri =( .. konferm azy xhargai sangat..al-maklum la, gune duit sendiri...cmtu la jadinye..hehe...pembaziran akan berlaku! ohh tidakk... macam mane pon, azy xkan beli gune duit sendiri....nak xnak, tunggu jelah sape yang nak belikan azy patung ELMO yg chumel tu! lau la ade gan azy, setiap malam bawak tito...akan dipeluk2 sampai lunyai..heheehe...


" I L.O.V.E ELMO "

**nampaknye, azy just leh mimpikan elmo jelh...nak dapat xthu bile...sape nak bagi tah kat azy :'( , ade ke org nak kasi?? cm xde je... hehee...mimpikan elmo pon kire ok la kan dr xmimpi pape tros!hehehe
**tibe2 mate ngantok++ , gud nite all =)

" Hargailah apa yang kita miliki dan apa yang kita perolehi "

Tuesday, 24 May 2011

Bila B.O.S.A.N

Assalamualaikum...


pejam celik, pejam celik... da dekat 1 bln azy duk umah..
huh! lame too.... duk umah je.. bosan sgt.. so, ble da bosan nie, azy just on9 jew..=)
kirenye cm azy menggunakan berokband azy nie 100%! hee.. 2 blom lg pkai berokband akak ble berokband azy nie wat hal..hehe.... bese la.. berokband azy nie gilo sket... =P .. sabor jelh kn..sbb nk on9 pnye pasal! hee


rini tibe2 azy nk blaja makeup yg nmpk hot! ( hot ke?? )
xde la bse2 je..tp tbe berkenan..azy pon ade mencube tp xde la lawa sgt pon ble wt..cm xjd je.. xcukup brg?? ye kot..mcm brush2 dye 2..azy xde la lengkap mane... 


azy ase pas bis blaja poly nie, nk mik kursus makeup la plak...
sbb macam best la plak an.... hee... 
tp makeup2 jugak.... muke pon kne jage...
skunk nie pon cm kusam sangat muke azy xmakeup =(




**next entry azy akan post pic2 syok sendiri azy + makeup smokey eye!(xjd sgt!) heee 

Saturday, 21 May 2011

Kehadiran Dia....

Assalamualaikum...


Entry tok kali nie azy nk cite sal kehadiran someone yg agak special dalam hidup azy..
sje nk mengisi mase lapang yg dew..hehe..bosan duk umah, so update blog je la =)
disebabkn azy nie jenis perahsia orgnye, tbe2 azy ase slesa ble luahkn cmnie walaupn bkn 100% ape yg azy luahkn...=P .. ne ley luahkn sme.. malu la kn..kn..kn.. ( gedik! ) hee...


Permulaan perkenalan ::
mle2 chat lam group..pastu bawak kew msg fb..
then ym....pastu kuar makan same2...[ teman sbb org yg slalu dye tmn dye mkn, keluar g JJ ] =)
xde ramai yang thu kami berkawan..kami pon mmg rahsiekn..
tah..nape nk rhsie pon xthu..maybe nk jge hti someone =)


tp memang azy xsangke lngsung kami akan berkawan rapat cmnie..
sampai jd 1 hbungan yg kami sendiri payah nk jelaskan..
mungkin persamaan yang banyak watkn kami jd lebih rapat...maybe! hee..
tp azy memang rase slesa bila dengan dia...seronok sgt...


permulaan perkenalan, mmg azy malu sgt gan dye..
yewlh, da la mmg azy nie pemalu..
pastu g mkn lak gan dye..ketar2 jgk la 1bdn..hehe
tp azy cube wt cool...tp! dye pon thu n sedar kot azy mmg malu..
dye la 1st guy yg sedar, azy xkn tengok / tenung mate laki..
sbb mase kt kedai makan 2, azy xpnh pon pndang muke dye..
malluu!! hee...


sbnrnye dr teman makan 2 la,  kami berkawan..belajar same2..berbual...
memang hepi..kdg2 xde point pon nk jupe tp saje jew same2 crik alasan nk blaja la..
ape la...sebab nk jumpe.....sonok sgt sebab dye ske wat azy gelak =)


yang penting ble gan dye, azy ase happy sangt2...
dia pendengar yg baik...if azy ade mslh, dye adlh slh sorg teman yg
azy akan berkongsi..sebab, dye slalu nasihatkan azy,
ble dia rase ape yg azy wat 2 salah n xpatut... =)
thanx sgt2 kt dye! sbb jd someone yg rapat n memahami azy! =)

** Hargai! hargai setiap insan disekeliling kita..sebab bila kita menghargai org len, kita pon akan dihargai... =)
**Bahagia..... xsmstinye dengan menjadi pasangan kekasih.. =)
**hargai kebahgiaan yg kita ade..bersyukur dengan ape yg kite perolehi... =)

:: who is DIA?? heee.. teetttt! ::

Tuesday, 17 May 2011

Kenape ye?!

Assalamualaikum............

skunk da kul 3.11 a.m....
haa..nape ye azy xtido lg?heee
slh 1 punce sbb sakit kepale...mmg wt azy xslse..
nk kemas beg pon ye..nk g ne?? lari dr umah ke???hehee
xde la.. =P .. sok azy nk g duk umah mak sdre lak...
sian my umi..asik tnye bile nk g duk umah mak sdre...
so, sok azy kne la g kota tinggi...huhuhuu..
umi rindu laa tuu.. =P .. terharu kot! =P

cpt3 la mte nie leyh tido...
pening ohh pening..hilang la cepat sket...
xtahan kot....hilang mood.... da la ari nie cm stress sket..
adoyaiii........... pape pon nk kne packing brg2...
perlu tido jgk sbb kul 6 pg nk bgn... kne tumpang akak n nek bas g umah umi =)
takot! lame xnek bas tabung! heee...

gud nite all =)

** luv this song..bermakne 4 me! =)
**time 2 sleep...zzzzzzZZZzzzz....

Danga Bay

Assalamualaikum...

Bosannye... ( asik mengeluh je azy nie! ) ^_^
2 jew mampu azy luahkn...mmg bosan sgt...
tp smlm ilg la ase bosan...... sbb??
my sis n abg ipar bwk g jln2 kt danga bay..heee

 :: Danga Bay ::


Walaupun danga bay da x best cm dlu..
tp still ramai org..
dengar cite da nk ttup danga bay..
yeke?? entah la...azy pon xthu...
heee..tujuan utame just nk mkn je..heehe
tp disebabkn my sis nk bwk ank dye jln2, so, kami jln2 la kt danga bay tuu...
penat berjalan kaki, kami nek train lak..syok..hehe..
Ase takot jatuh pon ye ble dye pusing! haha... ( penakot! )

:: train at danga bay =P ::


Walaupon kuor skjp je...at least hilang la ase bosan azy nie...
mane xnye, asik duk terperap kt lam umah je...
sampai demam2..akibat??? teperap kt umah la..dasyat gilo! heee


Sambil berjalan, sempat la jugak snap pic...tukang snapnye : abg ipar ku...
pandai da mik2 pic sndri! hehe..cm azy lak ske syok sendiri! haha.. =P

:: Adriana @ ct , hepi dpt men buai..pyh tuu! hee ::

 :: Adriana suke bergmbo tp ikot mud! ::

:: Adriana gan papa nye... mate moolart! =P ::

 :: atas train..hohooo... ::

:: pasan x muke azy, xmakeup + moolart glew! haha ::

:: adriana @ ct yg sgt chumel! minah saleh celup! asik nk speaking je! hahaa ::


**hepi sangat...xsbr nk g holiday kt pulau sibu..yg penting, 
   sun block! sbb t azy itam ( koya! )..haha...bkn pe, skunk 
  pon azy mmg itam, so..kne la jge kn?kn??hee...


p/s : thanx to kakak n a.mat coz bwk jiji jln2 kt danga bay...sian dyeorg..blik2 je kje tros bwk g jln kt danga bay =)

Monday, 16 May 2011

Keputusan!

Assalamualaikum..

Entry kli nie azy ase sedih sgt..payah nk luahkn...
16 mei 2011....result exam kuor!
keputusannye mmg teruk...sedih sgt2..tp nk wt cmne, 2 je usha azy..
so..2 jelh yg azy dpt....nk xnk, azy kne redho....bersabar....
ade hikmah.... =)

xpelh..next sem azy cbe g..nk wat lg gempak..insyaallh.....

:: pas nie azy kne bijak bhgi mase! xleyh lalai ^_^ ::

:: yeahh! mesti BELAJAR! ::

** oppss..b4 terlupe, azy nk ckp, thanx kat dye...sbb mse azy sakit n sedih..dye still ade tok wt azy hepi..thanx n love you! =P

Saturday, 14 May 2011

dari barat =P

Assalamualaikum....

Entry kali nie azy just nk show video clip lagu je..
sbb da bosan duk umah n terperap lam blik je...
sok nk kuar! yeyy! heeee

so, jom usha video clip yg azy plih =)

kesha - we r who we r


Taylor Swift - Back to December






Wednesday, 11 May 2011

sayang semakin pudar...

Assalamualaikum..

Nape ek..tbe2 jew ase sedih...

sbb sayang dia kt azy da kurang??
slh azy kot..xalert gan dye...
xslalu ade mase gan dye...



sorryy sgt...
lau leyh stiap mase azy nk msg..
nk call..nk thu ape dye wat...
tp dye pon ade kje len yg dye perlu wat kn..
bkn kne fokus kt azy je...so, azy kne la phm kn..


pyh nak ckp sal hati nie...ssah nk luahkan..tuhan je yg thu..
thanx sbb jujur, at least azy thu ape yg dye ase..

dr nk jge hti n sanggup tpu..lg kejam kn??hee
pape pon, azy mmg cyekn dye...

hope berkekalan la SAYANG dye kt azy..

" kita hanya merancang, tuhan yang tentukn "
so, kita hnya mampu usaha supaya kasih sayang 2 berkekalan n bertawakal kepadaNYA...



:: ^_^ ::

:: surat cinta kah??makne yg mendalam too..^_^ ::

Movie! ^_^

Assalamualaikum...



adoii...bosannyer duk rumah....(mengeluh je kijenye)hehe
nak kuar, xthu lak nk g ner..azy pon bkn bese ngat kt jb nie...
mmg da bosan sangat dok umah..so, update blog jewlh...



bile bosan2 duk umah, tbe2 teringin lak nk g tgk movie! =P
tp gan sape?? nk ajak pakwe, pakwe pon xde =(

kawan?? ade la bpe kerat je....2 pon sume duk jauh....
sape la nk teman nie?? =(
kecian..kecian...kecian.....hihihi..

xpelah..tggu jewlh lik kuantan or lik ipoh t...
bwu syok! kawan2 leyh temankan! heehe..
kt jb nie, apee pon tak buleyh... =(



td azy tgk la thriller nur kasih...cm syok je..nak g tgk =(
cmner pon azy nak jgk tgk, tgk jewlh sape kwan2 kt jb nie yg akan jd mangse...heee
ade ke kwn kt jb?? ( ade la kot) heee.. xpon ajak sppu pown muleyh! hehee

jom kte tggu cite nur kasih the movie 19 mei 2011 nie... ^_^


**suke sangat dengar sore tiz nyanyi....
**sore dye unik..like! =P



lau ikotkn hati, cam2 movie azy nk g tgk...
selain dr nur kasih, azy teringin sangat nk tengok cite hantu (seru)..hee..
macam berani jw an..ari tu mse pas final tgk cte scream4 pon da cm ape ...
menjerit mcm org giler..hahahaa..
sonok sgt! teringat lak mase sem 4 =(
xsabar nk masuk lik...nk jupe some1 & kwn2! excited! heee....



opps..lupe lak..b4 azy g jb rtu pon, azy ade kuar gan kawan n g tgk movie..
best gak la..asalnye nk tgk cte len tp xde..so, men hentam je tgk cite fast and furious 5!

jom usha sket thriller fast and furious 5  nie... =)
so, sape2 x tgk g, leyh la usha thriller nie, lau suke, leyh g tgk .. kn..kn..hee...


genres : action , advanture, sequel




b4 masuk tgk fast and furious 5! sempat la azy pakse kawan azy snap pic azy! haha..
jaat kn sy..pakse org.. =P 



:: hepi ker ?? hee..actually, azy xready pn g =P ::







Monday, 9 May 2011

Tanda - tanda orang LELAKI merajuk!

Asssalamualaikum....

hehe..ase happy lak....

sbb??? 
azy jumpe tajuk yang sesuai sangat tok someone..haha
xthu la an...btol x...sbb azy bkn laki..tp mungkin la ek...
jom kite usha tnde2 laki ngajok =P


Diam Seribu Bahasa
Dia diam je sepanjang ada dengan kita. Walaupun kita bercakap dengannya, dia hanya mengiayakan atau dia anggukkan kepalanya saja. Dia sikit pun tak akan layan kita seperti sebelum ini. Jika benda ini berlaku, sah lah tu dia merajuk dengan kita.

Buat Tak Tahu
Dia akan buat tak tahu dengan kita. Jika kita minta tolong dengan dia seperti kemaskan meja ke, dia buat acuh tak acuh je. Paling teruk, dia buat-buat tak dengar (pekak betul-betul baru tau!). Ini cara protes yang paling teruk sebab dia bukan je buat kita geram tapi buat seolah-olah kita ni tak wujud.

Menolak Untuk Makan Bersama
Bila lelaki merajuk biasanya dia tak nak jumpa kita atau face to face dengan kita. Dia akan bagi alasan seperti "awak makan la dulu, saya kenyang lagi la..lagipun, saya dah makan dengan kawan saya tadi" (walhal perut lapar... nak uji dorang, kita dok je sila depan dorang, sambil makan... )

Masam Muka
Tindakan yang ni ialah tindakan yang paling kita geram. Dah lah tak nak cakap ngan kita dah tu nak tarik-tarik muka pulak. Tak puas hati la konon. Tapi adat la kalau orang dah merajuk. Perempuan pun lebih kurang je! (amik hanger, gantung kat muncung dia)

Keluar Rumah Tanpa Beritahu
Ada lelaki yang tak akan memberitahu mana dia nak pergi. Nak protes la tu kononnya. Kita jangan paksa dia untuk menjawab pertanyaan kita kerana confirm dia akan buat dek je!

Matikan Telefon Bimbit
Ha ni satu lagi tabiat lelaki. Dia tak suka diganggu bila perasaannya tengah marah. Untuk mengelakkan kita mengganggu dia, dia akan matikan telefon bimbit dia & bagi alasan bateri kong. Alasan dia satu je, dia tak mahu dengar suara kita takut perasan marahnya lagi kuat... Alaa, bila dah rindu call jugak last-lastnyer!

Hisap rokok
Macam tak pernah dapat rokok setahun...

Credit to  Tentang Cinta

***realitinye.. mmg ade laki yg kuat ngjok...ade jgk yg pyh dipujuk =)




Apa itu CINTA ??

Assalamualaikum..

CINTA..
ape korang tau sal CINTA??
so, rini azy nk share sal CINTA..heee
wahhhh..azy berjiwang seyh...payah kot! =P

Ala skali skla berjiwang..ape slhnye..
azy taw korang sume mesti penah bercinta...
mesti lg hebat ! mengayat awex! usha pakwe2 endsem! hee...
skunk kite tgk..ape la CINTA tu...azy pon nk thu jgk =)


Sifat Cinta
Cinta itu suci, mahal dan tinggi tarafnya. Sifat cinta itu sempurna. Jika tidak, cinta akan cacat. Itulah cinta sebenar cinta.

Cinta Wujud Sejak Dilahirkan
Rasa cinta sedia wujud di dalam jiwa manusia sejak manusia itu lahir ke dunia. Cuma manusia akan melalui tahap-tahap kelahiran cinta bermula dari cinta kepada belaian ibu, membawa kepada cinta kepadakekasih dan akhirnya setelah puas mencari cinta suci, maka akan cinta kepada Tuhan Wujudnya cinta itu tidak dapat dilihat tapi dapat dirasa dan cinta sebenar cinta itu suci murni serta putih bersih.
Cinta Bersedia
Bila sampai masanya di setiap tahap-tahap cinta, maka Tuhan menjadikan manusia itu bersedia menerima cinta itu. Pada mulanya jiwa itu bersedia menerima cinta, lantas sedia pula untuk berkongsi rasa kewujudan dengan dikasihi. Sedia untuk mengikat setia serta saling memahami. Setia untuk dipertanggungjawapkan kerana cinta. Sedia untuk menyerah diri pada yang dicintai.

Cinta Itu Indah
Walaupun kewujudan cinta tidak bisa dilihat, tetapi cinta itu indah dan cantik. Cantiknya itu tulin dan tidak ia bertopeng. Bukan saja ia cantik malah suci murni, bercahaya gemerlap dan putih bersih.
Cinta Itu Mengharap Balasan
Cinta antara manusia itu berkehendak kepada jodoh atau pasangan, dari diri yang punya persamaan, dari diri yang asalnya satu. Bila dapat yang dicari, bermakna cinta itu menganggap telah bertemu yang paling sesuai dan secocok dengan jiwanya, untuk bersatu kembali. Kehendak itu timbal balik sifatnya kerana manusia dalam bercinta tidak hanya menerima tapi juga menerima.

Cinta Itu Menakluki
Sifat cinta itu ingin menguasai. Dia mahu yang dikasihinya itu hanya khusus untuk
dirinya. Dia tidak mahu ianya dikongsi dengan orang lain. Sifat ini menuntut hak untuk mencintai dan dicintai. Tapi, dalam pada ingin menakluki, ia juga ingin ditakluki sepenuhnya.

Cinta Itu Mengetahui
Pada asasnya sebenarnya cinta itu mengetahui. Orang yang bercinta tahu siapa yang patut
dicintainya. Cinta tidak perlu bertanya. Manusia boleh jatuh cinta tanpa membaca ilmiah atau novel tentang cinta. Mereka tahu apa yang perlu dilakukan. Tapi, cinta cuma tahu bercinta. Ia tidak tahu akan peraturan cinta jika tiada diberikan panduan.

Cinta Itu Hidup
Cinta adalah ibarat manusia, boleh berputik, lalu mekar serta boleh layu dan gugur. Cinta itu punya deria dan perasaan. Cinta mendengar cinta, berkata cinta, melihat
cinta. Cinta ada segala-galanya. Sayang, benci, cemburu, gembira, sedih, tenang, tertekan, ketawa dan menangis. Cinta itu hidup sampai satu ketika ia akan menemui mati.Tapi ramai orang berharap agar cinta itu kekal selagi dia masih hidup dan tetap hidup walaupun telah mati.

Cinta Itu Suci
Sebagaimana yang banyak dikatakan orang, cinta itu suci. Sucinya cinta bukan bermakna ia tidak mengharap balasan. Cinta mengharap balasan cinta. Sucinya cinta bermakna ia tidak bernoda dan tidak pula berdosa Itulah sifat asal cinta, ia suci bagaikan anak yang baru lahir. Mereka yang kenal erti cinta akan cuba mengekalkan cinta itu sesuci mungkin. Mengekalkan cinta suci bermakna menjauhkan ia dari godaan nafsu yang tidak ada batasan. Kerana nafsulah cinta suci jadi bernoda dan berdosa.

Cinta Itu Mempesona
Cinta itu bukan saja indah, tapi mempersonakan. Ia bukan kerana cinta itu nakal sifatnya tapi kerana ia suci dan bersih. Ia adalah sebagaimana anda melihat pada anak kecil yang comel dan
bersih. Dia senyum pada anda dan merapati anda. Anda terpesona kerana bukan saja ianya comel, tapi kerana dia adalah insan yang tidak berdosa. Kerana sifat cinta yang mempersona ini selalunya manusia itu berbuat silap bila bercinta.
Apa saja yang dilakukan oleh kekasihnya...mempersonakannya dan nampak cantik serta betul walaupun itu adalah satu dosa dan akan menodai cinta itu sendiri. Itulah juga yang menyebabkan orang yang bercinta itu walaupun seorang yang bijaksana, akan menjadi bodoh kerana pesona cinta. Akal itu mampu dikalahkan oleh nafsu. Nafsu itu tidak bisa dikalahkan melainkan jika anda sentiasa ingat kepada Tuhan Maha Pencipta.

Apakah itu Bukti Cinta?
Cinta perlukan bukti. Ramai orang percaya bahawa bukti cinta itu ialah mengorbankan atau menyerahkan apa saja yang kekasih anda mahu. Mereka percaya jika itu tidak berlaku, maka cinta itu tidak tinggi nilainya. Sebenarnya anggapan itu tidak tepat. Jika anda beri semua yang dia mahu,apakah yang tinggal pada anda? Benarkah dia cinta pada anda bila dia mahukan pengorbanan anda?
Cinta sejati tidak memusnahkan atau merosakkan diri kekasih yang dicintai. Malah ia menjaga agar kekasih tetap suci dan selamat sebagaimana sucinya cinta itu sendiri.


**CINTA itu indah apabila maksud CINTA difahami dengan hati...bkn NAFSU =)



Selamat Hari Ibu ^_^

Assalamualaikum............

Entry kali nie azy nk ckp sal hari ibu..
oppss..mmg da terlambat wish kn??hee...
ala stiap ari pon hari ibu..hari ayah.... ^_^



asik tangguh je nk wish kt mak, so rini bwu azy sempat wish kat mak...
hee..sorry mak..lmbt wish...
pape pon jiji cyunk kn mak sgt2! muahhx!

Sorry xdapat celebrate gan mak... =(
jiji hargai semua pengorbanan mak ...
xterbalas semua pengorbanan mak tok tgk jiji berjaya..
[ sedih la plak =( ]



mak....maafkn jiji sebab byk wat salah gan mak..
wt mak sedih...wat mak kecewe....
jiji janji wat yg terbaik n jadi orang yg berguna =)

Syukur sangat dapat mak yang sayangkn kita..
yang sanggup melayan kerenah kita..
yang bersabar, untuk membesarkan kita...
Syukur alhmdulillah..syukur kepada tuhan...
rase bertuah sangat.. ^_^


mesti pelik an tibe2 entry kli nie azy bhsekn diri jiji ...
tp lau kawan2 azy mmg da thu kan...fmly azy mmg pgl jiji..
bkn saje2 nk ltk name glemer k.heee...

**sedih tgk video nie! tp azy xmo sedih2..
**ingt lg, ble time mother's day dlu, kak n abg slalu nyanyi lagu MAMA.. =P

mak...I LOVE U!! =)

Thursday, 5 May 2011

BERHENTI MEROKOK !

Assalamualaikum...



Entry tok petang nie azy just nk share sal MEROKOK!...
Tibe2 jew tergerak hati nk share gan sume sal merokok, kesan merokok..bla..bla..
azy nk share topik BERHENTI MEROKOK! nie pon sebab "best friend" (agaknyelh) azy suke sangat merokok & kuat merokok! 


Mengapa merokok merbahaya?
Merokok merbahaya kerana :
  • Tembakau mempunyai hubungkait yang rapat sebagai penyebab penyakit seperti barah dan penyakit jantung
  • Boleh terjebak dalam penyalahgunaan dadah
Bagaimana merokok itu membahayakan?
  • Asap rokok mengandungi lebih kurang 4000 jenis bahan kimia beracun
  • Lebih kurang 63 dari bahan kimia di atas boleh menyebabkan barah
Adakah kesan buruk merokok hanya tertumpu kepada perokok atau juga orang lain? 
Ya, orang lain boleh menjadi perokok pasif secara tidak langsung jika :
  • Terhidu asap yang keluar dari perokok. Kesan yang tidak diingini adalah sama iaitu penyakit lelah, penyakit jantung dsb.
Apakah bahan kimia yang merbahaya dalam asap rokok?
Daripada 4000 bahan beracun dalam asap rokok, yang biasa dikenali adalah seperti berikut :
  • Tar (bahan untuk membuat jalan raya)
  • Ammonia (bahan dalam pencuci lantai)
  • Napthylamine (ubat gegat)
  • Arsenik (racun anai-anai)
  • Nicotine (bahan yang boleh mendatangkan ketagihan)
  • Kadmium (terdapat dalam bateri)
  • DDT (Ubat nyamuk)
  • Formaldehyde (untuk mengawet mayat)
  • Butane (gas yang boleh membunuh)
  • Methanol (Bahan pembakar untuk roket)
  • Hydrogen cyanide (racun)
  • Toluene (bahan pelarut)
  • Carbon Monoxide (gas beracun)
rokok
Apakah penyakit yang membawa maut dan dikaitkan dengan tabiat merokok?
  • Penyakit saluran pernafasan: lebih 10-20 kali ganda
  • Barah paru-paru: lebih 10-15 kali ganda
  • Barah paydara: lebih 11 kali ganda
  • Barah hidung dan tekak: lebih 5-15 kali ganda
  • Barah mulut: lebih 3-15 kali ganda
  • Barah saluran makanan : lebih 4-5 kali ganda
  • Sakit Jantung: lebih 1.5-3 kali ganda
  • Barah Buah Pinggang: lebih 1.5-3 kali ganda
  • Ulser Perut: lebih 2 kali ganda
  • Angin Ahmar: lebih 2-3 kali ganda

Apakah kesan-kesan jangka panjang?
  • Barah (cth. paru-paru, payudara, mulut, tekak, dan usus)
  • Penyakit Jantung
  • Angin Ahmar / Strok
  • Penyakit paru-paru (cth. Penyakit lelah, bronkitis)
  • Penyakit mulut dan gusi
  • Ulser (perut, peptic)
  • Osteoporosis
  • Kemandulan (tidak boleh hamil)
  • Kurang bernafsu dalam perhubungan seks
  • Mati pucuk
kesan jangka panjang

Bila merokok dianggap sebagai ketagihan?
  • Seseorang mengalami rasa tidak selesa dan ketagih untuk merokok apabila tidak merokok
  • Di antara tanda-tanda ketagihan adalah :
    • Tanda fizikal :
      • Gelisah
      • Menggeletar
      • Degupan jantung lebih laju
      • Pernafasan cetek / tidak dalam
    • Corak pemikiran :
      • Gian untuk menghisap rokok
      • Berasa risau, gelisah dan bimbang
      • Tidak boleh menumpukan perhatian
    • Corak Emosi :
      • Mudah marah
      • Mudah runsing
      • Rasa bimbang
      • Gelisah
    • Pola kelakuan :
      • Kehadiran ke sekolah merosot dan kurang disiplin
      • Tercicir dari sekolah
      • Perubahan sikap dan tingkah laku
      • Terlibat dalam kegiatan jenayah seperti mencuri untuk membiayai tabiat merokok

Apakah baiknya berhenti merokok?
  • Pernafasan bertambah baik
  • Stamina meningkat
  • Lebih sihat
  • Lebih diterima oleh masyarakat
  • Mengurangkan bahaya merokok terhadap kesihatan
  • Melindungi orang lain dari bahaya merokok
  • Menjimatkan wang
  • Melindungi persekitaran
Mengapa susah untuk berhenti?
  • Nikotine dalam tembakau menyebabkan ketagihan
  • Kesan merokok yang menyeronokkan (contoh : merasa lebih segar dan tidak mengantuk) adalah kesan serta merta tetapi tidak lama (lebih segar , degupan jantung bertambah)
  • Merasa letih dan murung apabila tidak merokok
  • Merasa gelisah dengan gejala gian yang lain
  • Mengatasi gian dan keinginan merokok
Bagaimana cara berhenti merokok?
  • Menyedari anda mepunyai masalah.
  • Membuat keputusan.
  • Menetapkan tarikh berhenti merokok.
  • Elakkan pengaruh untuk merokok.
  • Minta bantuan dari rakan anda.
  • Cari aktiviti yang lebih baik untuk dilakukan.
  • Rancang hari hari tidak merokok anda.
  • Bina keyakinan diri.
  • Buat peringatan bertulis mengingatkan anda untuk berhenti merokok / diari berhenti merokok.
berkelah
berkelah
Petua mengatasi keinginan merokok.
  • Tarik nafas panjang
  • Minum air
  • Membuat kerja lain
  • Mengunyah sesuatu (seperti gula getah)
  • Mandi
  • Basuh tangan
  • Senaman ringan ( contoh : regangan)
  • Sembahyang / meditasi

**Biasanya payah org nk berhenti merokok nie..tp lau niat kita nk berhenti merokok 2 ade.insyaallah..mesti bolehnye.. --->> bak kata pepatah melayu ....
" nak seribu daya, xnak seribu dalih "

***tibe2 ingat ayat azy slalu ckp kat kwn azy, lau nk ringankan bumi, teroskan la merokok 2..  ^_^

Teluk Chempedak!

Assalamualaikum...

Entry untuk hari ini, azy nk story sal mak azy n aktiviti rini =)
risau sangat bile tgk mak azy sakit...muntah2 n cirit birit...
nasib baik la ayah azy bawak mak g hospital kul 3 pagi td..
alhamdulillah...doktor cakap mak just gastrik n silap makan...kurang la risau azy..

disebabkn rini azy pn xshat, azy just tido jew pas anta ayah pergi keje..
dah tengahri bwu la azy bangun....hehe..(ape pnye ank dare la kn..)hihi..
bgn2 je mak ajak teman g hospital, g byr saman n g teluk cempedak! hee..
2 yg best sikit...sbb g mkn mcd smbil tgk pntai..syok!
lame da x g jln gan family..tp ayah lak xde.. =(

Hope next time ayah leyh join skali ..
lame x kuar 1family...sume sibuk mencari rezeki..
so, anak2nye kne la memahami..
bkn untuk org len pon, untuk azy n adik jgk =)
thanx sgt kt mak n ayah bersusah payah mencari duit..
hanye nak tgk ank2nye berjaya n xhidup susah =)

:: Mase tgh makan2 2, sempat jgk la azy snap pic! hee.. ::

:: adik & mak ku! ::

:: control jgn control! =P ::

:: 1st time azy kuar tnpa makeup =) ::

**Actually pas makan mcD, azy plan nk g jln2 kt pntai.. tp sebabkn cuace xmngizinkan, so terpakse lik teros..
frust3!! Da lame x jln kt TC ( teluk chempedak )...
padahal xdok la jauh sgt dr umah tp xde geng nk g...ble da g, cuace lak xmngizinkan ^_^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...